tisdag, juni 15, 2010

Taskig attityd

Jag, som så många andra, läste om den amerikanska kvinnan som skickade tillbaka ett ryskt adoptivbarn och förfärades över att folk kunde vara så puckade ute i världen. Nu verkar det som om det faktiskt även hänt med ett adopterat barn i Sverige. Under en semesterresa lämnades hon kvar hos sina släktingar i Gambia.
Det påminner i attityden att om man inte är nöjd med barnet så kan man skicka tillbaka det, och det är faktiskt så att adoptivbarn får man inte med ångervecka, utan man måste löpa linan ut och ta hand om barnet, säger Inga Näslund på Adoptionscentrum till SR Kronoberg.
Jag förstår inte hur man tänker om det här är en sann historia. Man går inte genom en sådan process som det ändå innebär att adoptera ett barn för att sedan lämna tillbaka barnet tre år senare om det inte blir som man tänkt sig!!! Det funkar inte så med biologiska barn och det funkar banne mig garanterat inte så med adopterade barn. Jag blir så arg!

5 kommentarer:

Barnarlivet sa...

Jag hörde om det på radio, min första tanke var att det var en tidningsanka. Hur kan man göra något sådant? Och hur kan en sådan människa som är kapabel till det ha kommit igenom alla adoptionsutredningarna?

Pi sa...

Jag hoppas verkligen att det inte är sant, för barnets och familjens skull. Men också för oss andra som ska adoptera, tänk om de sabbat för oss?!

TeachMom sa...

Precis vad jag tänkte också. Min första tanke var att det var en anka, tätt följt av oron över att svenskar inte kommer att ses som bra föräldrar i dessa sammanhang längre.

Sol sa...

Tack för din kommentar på min sida! Tycker att hela mediadrevet svärtar ner internationell adoption. Upprörande. Lycka till med er adoption!

TeachMom sa...

Det var bra grävt! Jag har lagt en länk till din sida i ett nytt inlägg för att fler ska få se det.

Lilypie Waiting to Adopt tickers
.