onsdag, augusti 11, 2010

Brist.

Jag gick runt på stan idag och upptäckte att någonting saknas i svenska bokaffärer. "Mitt första år"-böcker för adoptionsfamiljer. Jag menar, let's face it, vi kommer nog inte att få uppleva ultraljud och förlossningar...

Jag kollade på stora barnavdelningen på NK, bokhandeln på NK, en liten bokhandel i Kulturhuset och Akademibokhandeln vid Sergels torg. Inga träffar. Vid en direkt fråga visste de inte ens att det fanns. Jag blev bra bemött på alla ställen, men NK:s bokhandel verkade inte riktigt se behovet. På barnavdelningen gjorde de en anteckning och sa i alla fall att de skulle kolla upp det.

Det fanns dock två böcker på Akademibokhandeln som ev skulle kunna funka. Jag skulle gärna lägga upp bättre bilder på dem, men min dator är inte helt samarbetsvillig just nu (läs: är mer än lovligt kass). Jag har dock de bilder som jag tog med hjälp av världens bästa A1. Hon höll och jag fotade. Gissa vilken bok hon gillade bäst...?





Båda var för övrigt snygga och välstrukturerade. Om man beställer dem på internet, t ex Bokus, blir det dessutom så mycket billigare. Älska Bokus.

När jag googlade, innan datorn dog, tittade jag på engelska träffar. Det fanns helt klart mer att välja på där. Men hur bra är det att ha en engelsk bok? Ska vi helt enkelt göra ett eget album?

7 kommentarer:

Jeane Quidote sa...

Ska inte du skriva en sådan bok när ni kommit en bit på väg då? :)

TeachMom sa...

Jag funderar på det. :-) Tanken på att åtminstone översätta en av alla amerikanska böcker som finns på marknaden finns garanterat.

Greengal sa...

Jag tycker ändå mina första år verkar lämpa sig rätt så bra. Den är ju med spiral så man kan ju riva ut de sidorna om graviditeten och förlossningen. Eller fylla sidorna med bilder.

TeachMom sa...

Jo, det skulle vara ett alternativ, om jag hittade en bok som jag verkligen ville ha. Inte så lite kaxig-boken skulle t ex funka.. Jag skulle dock helst ha en bok där jag slapp riva ut så många sidor. Eller som någon bok jag sett på nätet i USA, där man kan byta ut sidor.

Ullis sa...

Hej,
jag heter Ullis och är en glad mamma till Linnea, 4½ år, som vi hämtade i Kina julen 2006. Vi köpte en bok som är lämpad för adoptioner; första bilden, första julen, första födelsedagen, hur ser landet ut, hur ser människorna ut osv. Jag ska kolla hemma vad den heter och återkomma, ingenting om graviditeter och förlossningar här inte :) Lycka till med Taiwan, det är så spännande såhär innan man riktigt vet! Kram Ullis

Ullis sa...

Hej igen,
boken vi har heter "När du kom till oss" av Ulrika Bokstad. Vi tycker den är jättebra och dottern tycker en är rolig att bläddra, i, det blir nästan som en saga med egna bilder.
Lycka till!
M v h
Ullis

TeachMom sa...

Tack snälla Ullis för tipset! Tyvärr har den boken utgått från förlaget och det verkar inte gå att få tag i den. men jag har hört att den ska vara riktigt bra.

Kul att få tips från en mamma, jag behöver alla förslag jag kan få nu inför det stora. :)

Lilypie Waiting to Adopt tickers
.