tisdag, februari 08, 2011

Vaccination

Idag tänkte jag ta tag i det där med alla sprutor som kanske/förmodligen måste tas innan vi åker och hämtar barnen. Jag har kollat en del på internet, men var lite osäker, så jag tänkte kolla med vår vårdcentral. *Bad mistake* Det här visar sig bli x antal minuter som jag aldrig får tillbaka...

Ringer först alltså vår vårdcentral. De ger inte vaccinationer, men "ring gärna till ett ställe i Vällingby, här kommer direktnumret". OK. Jag ringer till Vällingby och får prata med en person som inte direkt skulle få årets charmpris eller priser för bästa hjälp till förvirrade personer som aldrig behövt vaccinera sig vid resor tidigare. Hon säger bara att ringt fel och frågar vart jag egentligen ska. Jag svarar att jag hemskt gärna vill prata med någon om vaccinationer till Asien eftersom jag (förhoppningsvis) ska åka dit inom 6 månader. Hon upprepar ännu en gång att jag har ringt fel och kan inte hjälpa mig att få prata med någon om dessa vaccinationer. Jag tackar för - den obefintliga - hjälpen och ringer Vårdguiden.

Där hamnar jag i kö, och vill jag bli uppringd? Jag svarar ja, knappar in numret och lägger på luren. 20 minuter senare ringer en sköterska upp, men när jag svarar henne hör hon inte mig, säger i luren att jag får ringa upp på nytt, och lägger på luren.

Ganska lång tid rann alltså totalt ut i sanden eftersom jag inte blev så värst mycket klokare. Jag tror inte att gudarna vill skicka iväg mig och Maken till Asien... ;-)

När jag kom hem ikväll ringde jag Vårdguiden igen, från hemtelefonen. Efter lite väntan kom jag fram. Blev jag då mycket klokare? Nix, de ger nämligen inte några råd när det gäller vaccinationer inför utlandsresor. Men hon rekommenderade något vaccinationsställe inne i stan...

Gissa hur trött jag är? Lägg på det faktum att det är den tiden i månaden, så kanske det blir ännu tydligare. Hur jag känner mig? Ungefär så här...


6 kommentarer:

Kix sa...

Tänkte först att det är tur du är ute i god tid, men sedan googlade jag på det och såg att det var ju rätt många sjukdomar i just Asien, varav en måste vaccination tas under en 6 månadersperiod. Så nu inser jag att det är dags för dig/er att få tag på någon som vet...

TeachMom sa...

Jo, jag får nog åka in till stan och fråga under veckan. Det är nog dags nu.

Litenlängtan sa...

Åh vad struligt... Jag måste nog också ta tag i det dör! Bums! Vi har kods ett bra ställe som typ bara vaccinerar oc de vet vad som gäller! Men billigt är det då rakt inte!

Carro sa...

Men att det ska vara så krångligt och att inte folk kan lära sig vad service är!Grrrr! Hoppas att det går bättre idag :-)

Jeane Quidote sa...

Åjo, gudarna vill ABSOLUT skicka dig och din make till Asien, det är jag helt säker på.
Förstår att det måste vara mer omständigt i större städer än här där jag bor, jag vet exakt vilken dörr jag ska gå in igenom för att få min spruta (om jag nu skulle komma att behöva någon).
Skam den som ger sig så på dem igen bara!
Kram

TeachMom sa...

Jo, det blev lite väl struligt. Nu tänker jag helt enkelt gå dit där jag *vet* att de ger vaccinationer och glatt betala det de säger till mig att det kostar.

Lilypie Waiting to Adopt tickers
.