torsdag, mars 31, 2011

Brev från barnhemmet - part deux

Ville inte skriva så mycket om det här på jobbet, eleverna hoppar in och ut i arbetsrummet hela dagen och jag har ju inte riktigt släppt den här nyheten på dem ännu...


Jo, så här är det. Idag fick vi ett mail från vår organisation, som egentligen var en vidarebefordring av en förfrågan till oss från barnhemmet. Det verkar som om barnhemmet planerar att göra en dokumentärfilm om adoption och vill att vi ska vara med i den när vi hämtar pusselbitarna. Tydligen blev de imponerade av våra svar när vi skickade in  questionnarie blanketterna. De tyckte att våra svar var genomtänkta och bra och att vi kändes som en väl förberedd familj. Oj. Jag menar, jag känner mig inte så otroligt förberedd just nu, så nära inpå avresa som det ändå är, men det är ju sjukt smickrande att bli tillfrågade. 


Den här filmen ska sedan användas för att berätta om adoptioner under olika evenemang och i utbildningssyfte. Dessutom ska de tydligen ordna med engelsk textning, så vi kan förstå vad som sägs på filmen. :) 


Min första tanke var Shit nej, det är ju jätteläskigt att bli filmad! Jag är inte den som står längst fram på scenen om man säger så utan gillar att stå lite i bakgrunden. Sedan började jag dock fundera lite och det finns ju flera fördelar med det här. T ex borde ju överlämning och sådant gå extra smidigt om det samtidigt filmas...?


Vi ska diskutera det här lite mer senare, när Maken kommer hem från sin badmintonmatch. Då ska vi också börja sätta ihop frågor till barnhemmet och fostermamman. 


Vad tycker ni, bra eller inte? Ska vi bli filmstjärnor för en dag? ;-)

11 kommentarer:

Hedda sa...

Vilket erbjudande! Verkligen något att tänka på. Om det känns ok för er tycker jag ni ska göra det och om ni får en egen kopia. Tänk vilken unik dokumentation för era barn sedan! :)

TeachMom sa...

Jo, det där med dokumentationen är något jag tänkt på också. Det är ju en once-in-a-lifetime-grej, typ.

Lilla jag! sa...

Tycker ni ska vara med. Som sagt, vilken grej att ha sen.
Å vad skoj att det tyckte så mycket om era svar =)
Kram!

Carro sa...

Köööör! Absolut! Tänk vad roligt att ha kvar den filmen för både er och pusselbitarna :-) Det är ju guld värt att få det proffsigt filmat. Jag kan inte se några nackdelar.

Grattis till väl utförda brev och svar :-)

Miss S sa...

Wow, vilket tillfälle! Kanon att få allt filmat! Säkert försöker alla också göra sitt yttersta för att hela överlämningen ska gå så smidigt som möjligt, om det filmas. :-)
En fråga om Taiwan; läste att de kräver en kristen grundsyn. Vad menar de egentligen? Ska man vara religiös, eller bara en normal "Svensson" som firar kristna högtider och går i kyrkan på bröllop, dop och begravning? :-)

ufojording sa...

Självklart, som de andra säger, vilken chans att få det dokumenterat.

TeachMom sa...

Miss S: Varken jag eller Maken är aktivt religiösa. Däremot har vi med formuleringar om att vi är uppfostrade med kristna värderingar och det har gått bra. Vi är så Svensson man kan bli :)

Jeane Quidote sa...

Kan bara hålla med övriga, och dokumentation för pusselbitarna var det första jag tänkte på. Det ska naturligtvis kännas okej för er. Men jag tror inte det behöver vara så dramatiskt, största fokus kommer ju ändå att ligga på småkillarna. Och som du säger, allt kommer ju att ske väldigt korrekt eftersom kameran är på - ett plus om man säger så :)
Go for it!
Kram!

TeachMom sa...

Angående religionen: det här gäller ju vårt barnhem och vår organisation. Det finns andra organisationer som förmedlar adoptioner från Taiwan som har hårdare krav när det gäller graden av religiösitet. Man ska t ex ha intyg från sin församlings pastor.

jenny_maria sa...

tror oxå att det kan vara häftigt för pusselbitarna när de blir äldre att allt är dokumenterat. Ska jag sen vara lite beräknande oxå så tror jag precis som du att det kanske är så oxå att alla där anstränger sig som tusen för att det ska se så "bra" ut som möjligt.

Så spännande att det börjar dra ihop sig!

Miss S sa...

Tack för ditt svar! Vi har kollat på BFA-A. Står förvisso inget där om att man ska vara aktivt religiös.

Lilypie Waiting to Adopt tickers
.